23.01.2019

Z─░RZELLE BERABER YA┼×ATMAYIN BU ├çOCUKLARI


Hen├╝z eski ku┼čak say─▒lmam. Yeni ku┼čak olmay─▒ da ├žoktan b─▒rakt─▒m. Biz orta ku┼čak olarak eski ve yeni aras─▒nda ge├ži┼č sa─člamay─▒, her iki taraf─▒n da eksiklerini ve yanl─▒┼člar─▒n─▒ toparlayarak asgari m├╝┼čtereklerde bulu┼čturmay─▒ g├Ârev edinmeliyiz. Asgari m├╝┼čterek mi dedim ben?.. ─░┼čte tam da demek istemedi─čim halde demek istedi─čim buydu. Dil... ─░nsanlar, toplumlar ve hatta k├╝lt├╝rler aras─▒ ileti┼čimin en g├╝├žl├╝ arac─▒ dil. Onu, sadece kendimize ait hoyrat├ža kullanabilece─čimiz bir e┼čya olarak g├Âr├╝yorsak hem yan─▒l─▒r hem de ortak bilincimize zarar veririz. Anlamak ve anla┼č─▒l─▒r olmak i├žin ├žaba sarf etmemiz gerekir. Eski ku┼čaklar─▒n tutuculu─ču ile yenilerin inad─▒n─▒ k─▒rmak, bu k├Âpr├╝y├╝ kurmak ad─▒na ba┼čar─▒lmas─▒ gereken bir misyondur. Ne demek istiyorum ki ben?.. Ger├žek hayattan toparlad─▒─č─▒m ya┼čanm─▒┼č baz─▒ ├Ârneklere bakal─▒m hemen...
Olay 1: Kendi ├žocuklu─čuma dair bir an─▒... Babam matematik ├Âdevime yard─▒m ediyor. ├çok iyi niyetli oldu─čuna ku┼čkum yok ama anlam─▒yorum. Diyor ki; 'Evlad─▒m zait i┼čareti yapsana...' Zait nedir, zait i┼čareti nas─▒l yap─▒l─▒r hakk─▒nda hi├žbir fikrim yok. ├çaresizce terliyorum ve i├žimden sessiz bir yemin ediyorum. Ben ileride kendi ├žocu─čuma asla zait i┼čareti yapt─▒rmayaca─č─▒m. Ne? Art─▒ yaz, ya da toplama i┼čareti yap diyece─čim.
Olay 2: Yine matematik. Bu kez bir anne ilkokul ikinci s─▒n─▒ftaki ├žocu─čuna ├žok yararl─▒ bir ├Â─č├╝tte bulunuyor. 'Kerrat cetvelini su gibi ezberlemelisin o─člum. B├╝t├╝n e─čitim hayat─▒nda kar┼č─▒na ├ž─▒kacak bu. Hadi ┼čimdi ├žal─▒┼čal─▒m' ├çocu─čun bak─▒┼člar─▒ndan anlamad─▒─č─▒ belli... Anne kayg─▒lan─▒yor, hatta biraz da k─▒z─▒yor. 'S├Âyle bakal─▒m kerrat cetvelini.
─░kilerden ba┼čla. (sessizlik) Niye bo┼č bo┼č bak─▒yorsun evlad─▒m, ba┼člasana!..'
Olay 3: ─░lkokul ├Â─čretmeni bir arkada┼č─▒mdan naklediyorum... Tesad├╝fe bak─▒n ki yine bir matematik dersi. ├çocuk defterini a├žm─▒┼č, ├Â─čretmenine yapt─▒─č─▒ ├Âdevi anlat─▒yor. Minik parma─č─▒n─▒ rakamlar─▒n ├╝zerinde gezdirerek
'┼×u, ┼čuna tekab├╝l ediyor, bu, buna tekab├╝l ediyor, bu da ┼čuna tekab├╝l ediyor' Bir k├╝├ž├╝k haf─▒zan─▒n 'tekab├╝l' s├Âzc├╝─č├╝n├╝ an─▒lar─▒na yerle┼čtirmesi pek m├╝mk├╝n de─čil. ├ľ─čretmeni soruyor, 'Evlad─▒m kimle ├žal─▒┼čt─▒n sen?..' Yan─▒t mant─▒kl─▒, 'Dedem yard─▒m etti ├Ârtmenim.'
Olay 4: ─░ki hafta ├Ânce ─░stanbul. ┼×u, ak┼čam saatlerinde olan k├╝├ž├╝k depremden hemen sonrailkokul ├╝├ž├╝nc├╝ s─▒n─▒fa giden ├žocuk servisten inip evine do─čru y├╝r├╝rken, kendisini d─▒┼čar─▒ atm─▒┼č olan kom┼ču teyze tela┼čla sesleniyor. 'O─člum, zelzele oldu eve girme!..' ├çocuk anlam veremiyor, tamam falan diyerek yine de evine giriyor. ├ç├╝nk├╝ k├╝├ž├╝k karde┼či de evde. Daha sonra annesi, i┼čyerinden telefon edince ├žocuktan al─▒yor haberi. 'Zirzel diye bir ┼čey olmu┼č, biz evdeyiz anne.'
Durumun vahametini anl─▒yorsunuz de─čil mi?.. Hayata tutunmak ve hatta hayatta kalmak i├žin kulland─▒─č─▒m─▒z s├Âzc├╝klere ├žok ├Âzen g├Âstermeliyiz.
Ee, vahamet mi dedim, ├Âz├╝r dilerim...