20.11.2018

MESAJ AVCILARIYIZ B─░Z...


Kabaca bir tarifle; yaz─▒lm─▒┼č metinlerin ve c├╝mle yap─▒lar─▒n─▒n analiz edilip didiklenerek ├ž├Âz├╝mlenmesi i┼čiyle anlambilim u─čra┼č─▒yor. ├ľyle ki yazd─▒─č─▒n─▒z bir metnin anatomi masas─▒na yat─▒r─▒l─▒p adeta par├ža pin├žik edilmesi sonucunda, ortaya sadece anlambilimcinin anlad─▒─č─▒ ve kendi yorumlar─▒n─▒ i├žeren bir sonu├ž ├ž─▒kabiliyor. Sadece edebi metinlerde de─čil, her t├╝rl├╝ sanat eserinde, onu meydana getiren sanat├ž─▒n─▒n bile akl─▒na hayaline gelmeyen anlamlar bulunabiliyor. Kabul edelim ki biz biraz merakl─▒y─▒z, neye?
├ľk├╝z alt─▒nda buza─č─▒ aramaya...
Bakt─▒─č─▒m─▒z her sanat eserinin gizli anlamlar, ┼čifreler, kodlar ve mesajlar i├žerdi─čini zannedip olmad─▒k yorumlar yap─▒yoruz. Kendimden ├Ârnekleyeyim. Karikat├╝rc├╝l├╝─č├╝m├╝n ilk y─▒llar─▒yd─▒ ve hen├╝z ├Âzg├╝n bir tarz olu┼čturmaya ├žal─▒┼čman─▒n ilk ├žabalar─▒yla debelendi─čim o d├Ânemlerde ipe sapa gelmez minik ├Âyk├╝c├╝kler ├žiziyordum ve asl─▒nda bir anlamda kendi kendimi e─člendiriyordum. 'General Montgomery'nin El Alameyn'de Rommel'in z─▒rhl─▒ ordular─▒na kar┼č─▒ kazand─▒─č─▒ zafer Almanlar─▒n ilerlemesini durdurmu┼čtu. Bunun ├╝zerine General Eisenhower Kuzey Afrika'ya sald─▒rd─▒' ├Âns├Âz ve '5 Haziran 1944 Normandiya' ba┼čl─▒kl─▒ bir ├Âyk├╝de, yolda giden bir vosvos araba, asfalta yatm─▒┼č uyuyan bir adama ├žarp─▒yor ve adam da k├Âpek gibi 'viyk'leyerek ka├ž─▒p, yol kenar─▒nda yatmakta olan anne k├Âpe─čin alt─▒na s─▒─č─▒n─▒yordu. ┼×a┼čk─▒nl─▒k ge├žiren s├╝r├╝c├╝ de o ┼čokla arabas─▒n─▒ bir a─čaca tosluyordu... Bu kadar!
Sa├žmal─▒─č─▒n─▒n d─▒┼č─▒nda hi├žbir alt anlam i├žermeyen bu ├Âyk├╝, sonradan ├Â─črendi─čime g├Âre akademik bir ortamda saatlerce tart─▒┼č─▒lm─▒┼č. Araban─▒n, yol kenar─▒ndaki k├Âpe─čin, a─čac─▒n neleri simgeledi─či konu┼čulmu┼č ve sava┼čla ilintilendirilerek derin mesajlar ├ž─▒kar─▒lm─▒┼č. Bunu duydu─čumda hayretten a─čz─▒m a├ž─▒k kalm─▒┼čt─▒ ve ay─▒p olmas─▒n diye o ├Âyk├╝n├╝n hi├žbir anlam ta┼č─▒mad─▒─č─▒n─▒, yaln─▒zca sa├žmalamak i├žin ├žizdi─čimi s├Âyleyememi┼čtim.
Vars─▒n insanlar neye inanmak istemi┼člerse ona inans─▒nlar diye d├╝┼č├╝nm├╝┼čt├╝m.
Yaz─▒lar─▒n─▒ her zaman ilgin├ž ve e─čitici buldu─čum bir yazar─▒n 'G.O.R.A.' filmi hakk─▒ndaki d├╝┼č├╝ncelerini okurken bunlar geldi akl─▒ma. Filmdeki baz─▒ sahneleri s─▒ral─▒yor ve sonunda Cem Y─▒lmaz'─▒n yerden y├╝kselerek 'elini ┼čaklatt─▒─č─▒' sahnenin analizini yap─▒yordu. ├çe┼čitli anlam arama ├žal─▒┼čmalar─▒ ve saptamalardan sonra bu sahneyi ├ž├Âz├╝mlerken, Cem Y─▒lmaz'─▒n asl─▒nda, kokore├ži yasaklayan Avrupa Birli─či'ne el ┼čaklatm─▒┼č olabilece─čini yaz─▒yordu. Hemen d├╝┼č├╝ncemi s├Âyleyeyim, arkada┼ča kat─▒lm─▒yorum. Zaten 'mesaj kayg─▒s─▒z' show'lar─▒yla ├╝nlenen Cem Y─▒lmaz'─▒n basit bir ┼čaklatma hareketinin ard─▒na bu kadar mesaj saklad─▒─č─▒n─▒ ben d├╝┼č├╝nm├╝yorum. Bir├žok k├Â┼če yazar─▒nda bu durumu g├Âr├╝yorum. Mesaj arama, anlam yakalama ve ┼čifre ├ž├Âzme halleriyle hayat─▒ bu kadar ciddiye almalar─▒ kendi b├╝nyelerine zarar. Bilek ┼čaklatmaktan, 'Gelinim Olur musun'a kadar her ┼čeyde derin mesajlar arayarak da ├Âm├╝r ge├žmez ki...