20.11.2018

LANETL─░ Y├ťZ├ťK VE HI├çKIRAN F─░NCAN


'Y├╝z├╝klerin Efendisi' filminin ilk b├Âl├╝m├╝, durgun suya at─▒lan bir ta┼č gibi sinema sezonunu hareketlendirdi. Beklendi─či gibi... Da─č─▒t─▒mc─▒lar─▒n─▒n ve sinema salonlar─▒n─▒n beklentisini kar┼č─▒laman─▒n yan─▒ s─▒ra izleyicinin beklentilerini de bo┼ča ├ž─▒karmad─▒─č─▒ g├Âr├╝l├╝yor. Her ya┼čtan ortak d├╝┼č├╝nen bir seyirciyi ├žekece─či muhakkak. Ben, en az─▒ndan kendi ad─▒ma verilen eme─če sayg─▒ g├Âstererek abuk saptamalar yapmak istemiyorum. Filmin en b├╝y├╝k ba┼čar─▒s─▒n─▒n inan─▒lmaz bir atmosfer yaratmas─▒ oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yorum. G├Ârsel olarak muhte┼čem tasarlanm─▒┼č ve uygulanm─▒┼č bu fantastik d├╝nya bile 'Y├╝z├╝klerin Efendisi'ni kurtarmaya yetiyor. Ama bunun d─▒┼č─▒nda, 'Maymunlar Cehennemi'nin yeni versiyonu kadar olmasa bile felsefik ve d├╝┼č├╝nsel yan─▒n─▒n, g├Âr├╝nt├╝lerin ve tekni─čin arkas─▒nda kald─▒─č─▒ kan─▒s─▒nday─▒m...
Tabii ki 'Y├╝z├╝klerin Efendisi'nin ilgin├ž bir yan─▒ da ayn─▒ s├╝rede ├╝├ž ayr─▒ filmin ├žekilmesi ve bir t├╝r televizyon dizisi gibi, birincinin
ard─▒ndan di─čerlerinin geliyor olmas─▒. Riskli oldu─ču kadar ak─▒ll─▒ca bir durum... Birinci b├Âl├╝m├╝n ba┼čar─▒s─▒, yoldaki b├Âl├╝mlerin ticari ba┼čar─▒s─▒n─▒ da haz─▒rl─▒yor. ├ťstelik ikinci filmden hemen ├Ânce, hat─▒rlatmak amac─▒yla bu b├Âl├╝m├╝n b├╝y├╝k olas─▒l─▒kla tekrar vizyona girecek olmas─▒, 'Y├╝z├╝klerin Efendisi'nden para kazananlar i├žin 'yeme de yan─▒nda yat' durumu yaratacak. F─▒rsat├ž─▒ arkada┼člar i├žin g├╝zel bir olanak da var. ─░kinci b├Âl├╝m vizyona girmeden ├Ânce, kim apar topar sahte bir 'Y├╝z├╝klerin Efendisi' ├žekerse parsay─▒ toplayabilir. Fantastik sinema hakk─▒ndaki duygular─▒m kar─▒┼č─▒k... 'Y├╝z├╝klerin Efendisi' de 'Maymunlar Cehennemi' ve 'Hayvan ├çiftli─či'
kitaplar─▒nda oldu─ču gibi d├╝nyan─▒n sosyolojik yap─▒s─▒n─▒ farkl─▒ unsurlara y├╝klemi┼č.
'Maymunlar Cehennemi'nde devletler ve ─▒rklar ├žat─▒┼čmas─▒ maymun cinslerine, 'Hayvanlar ├çiftli─či'nde ise ayn─▒ hiyerar┼čik d├╝zen hayvan t├╝rlerine uygulanm─▒┼čken, 'Y├╝z├╝klerin Efendisi'nde bu yap─▒ do─ča├╝st├╝ yarat─▒klarla sa─članm─▒┼č. Sonu├žta ┼čablon ayn─▒... T─▒pk─▒
g├╝n├╝m├╝z d├╝nya devletlerinin, dinlerin ve ─▒rklar─▒n birbiri ├╝zerine tahakk├╝m kurmaya ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ ├ž─▒kar sava┼člar─▒ gibi. Fakat bir fantastik filmde bu t├╝r genel g├Ândermeler d─▒┼č─▒nda benim g├Ânl├╝m ger├žeklerle daha ayr─▒nt─▒l─▒ ili┼čki kurmaktan yana. Nas─▒l m─▒?..
Diyelim ki kendimize ait bir T├╝rk fantastik filmi ├žekece─čiz... Yarat─▒lacak kurmaca d├╝nyan─▒n kesinlikle ya┼čamla bire bir ba─člant─▒l─▒ olmas─▒n─▒ isterdim. Mesela bir
'H─▒├žk─▒ran Fincan' motifi olmal─▒yd─▒. B├╝y├╝k haber st├╝dyosu ortam─▒nda h─▒├žk─▒rmaya ba┼člayan, giderek dili dola┼čan ve st├╝dyodaki di─čer e┼čyalara bula┼čmaya ba┼člayan alkoll├╝ fincan. 'T├╝rkiye'nin muhtar─▒'n─▒n fincan─▒... Ya da davula d├Ân├╝┼čen Mustafa Denizli karakteri. Ba┼čta spor yazarlar─▒ olmak ├╝zere kimseye yaranamayan ve s├╝rekli vurulan Denizli, gaza gelen y├Ânetim taraf─▒ndan g├Ârevden uzakla┼čt─▒r─▒l─▒nca davul ┼čeklini al─▒yor. Neden?.. Ortal─▒kta yokken bile, eline tokma─č─▒ alan gelip vursun ve stresini ats─▒n diye.