23.01.2019

G├ľRMED─░─×─░M B─░R F─░LM HAKKINDA


Hemen s├Âyleyeyim, ben g├Ârmedim. Neyi? 'H─▒rs─▒z Var'─▒... Ama duymamak m├╝mk├╝n de─čil, afi┼činde ve tan─▒t─▒mlar─▒nda yer alan 'T├╝rk i┼či ek┼č─▒n' ibaresi ilgimi ├žekti. Film hakk─▒nda okudu─čum yaz─▒larda ve kulaktan dolma ald─▒─č─▒m bilgilerde ├Âne ├ž─▒kan ek┼č─▒n durumunun, arabayla takip sahneleri oldu─čunu alg─▒lad─▒m. Filmi hen├╝z g├Ârmemi┼č birinin say─▒klamalar─▒ ve ahk├óm kesmeleri olarak kabul ederseniz, aynen 'G.O.R.A.' filminde oldu─ču gibi bu t├╝r denemelerin gereksiz oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yorum. Amerikan sinemas─▒nda taa 1970'lerden bu yana, giderek geli┼čen o kadar muhte┼čem ├Âzel efektler izliyoruz ki T├╝rk sinemas─▒n─▒n -┼čimdilik yapabilece─či bilgisayar efektleri onlar─▒n birer karikat├╝r├╝ olmaktan ileri gidemiyor. Bu durumda da 'Afferim ├žocu─čuma, ne g├╝zel benzetmi┼č' iltifatlar─▒ da bizi pek bir yere g├Ât├╝rm├╝yor.
Ayn─▒ ┼čekilde, Amerikan sinemas─▒ndan arabayla takip sahnelerine doymu┼č bir ku┼čak olarak T├╝rklerin yapt─▒─č─▒ takip planlar─▒n─▒n ne kadar ba┼čar─▒l─▒ olursa olsun, ├Âyk├╝nme ve taklitten ba┼čka bir i┼člevi olmuyor. Reklam y├Ânetmenli─činden uzun metraj sinemaya ge├žen arkada┼člar─▒n kendilerini tatmin etmesine sayg─▒ duymakla beraber T├╝rk sinemas─▒n─▒n farkl─▒ bir yerlerde durup onlar─▒ bekledi─čini d├╝┼č├╝n├╝yorum. O yerde de hareketli planlar, ├Âzel efektler, filtreler, ┼čok edici patlayan m├╝zikler de─čil, kayg─▒lar, duyarl─▒l─▒klar, kendi toplumundan haberdar olmaklar ve insan─▒n─▒ tan─▒maklar bulunuyor. T├╝rk i┼či ek┼č─▒n deyince benim akl─▒ma, e┼čcinsel modac─▒ karakterler, podyumda marifet sergileyen mankenler, naylon mafy├Âz tipler ve arabalar─▒n frene bas─▒p savrulmas─▒ gelmiyor. Ne bileyim, kasap b─▒├ža─č─▒ndan ka├žan kurbanl─▒k bo─čalar, sar─▒ ─▒┼č─▒kta yava┼člamas─▒ gerekirken h─▒zlanan s├╝r├╝c├╝ler, Semraan─▒m yar─▒┼čmalar─▒n─▒n st├╝dyolar─▒nda birbirine giren ev kad─▒nlar─▒, yeni y─▒l partilerinde varo┼člardan kopup Bizans'a gelen ve taciz h├╝nerlerini sergileyen ├Âfkeli gen├žler, yetersiz e─čitim sisteminde
ve dershane k├Â┼čelerinde geleceklerini aramak i├žin birbirlerinin s─▒rt─▒na basmaya zorlanan ergenlik, kapka├ž korkusuyla ├žapraz ba─člad─▒klar─▒ ├žantalar─▒na yap─▒┼čan ev kad─▒nlar─▒ geliyor.
Aman ille de mesaj verelim, sokaktaki insan─▒ bilin├žlendirelim, onlara ayna tutal─▒m ve hatta isyan ettirip da─ča ├ž─▒kartal─▒m gibi pop├╝list ve ajite edici bir yakla┼č─▒ma ne kadar kar┼č─▒ysam, i├ži bu kadar bo┼č ve kof g├Âsterilere, e─člence d├╝nyas─▒n─▒n ┼čebekliklerinin sinemaya yans─▒mas─▒na ve gitgide b├╝t├╝n kavramlar─▒n i├ž i├že ge├žip buland─▒r─▒lmas─▒na da kar┼č─▒y─▒m.
Ben bu yaz─▒y─▒ yazd─▒─č─▒m i├žin kendime de kar┼č─▒ olmal─▒y─▒m ama deneysel bir ama├ž g├╝d├╝yorum. 'H─▒rs─▒z Var' filmiyle ilgili internet sayfalar─▒n─▒ dola┼čt─▒m ve sokaktan insanlar─▒n yazd─▒klar─▒n─▒ okudum.
Bu yaz─▒n─▒n amac─▒, bir filme gitmek i├žin gerekli parametreler nedir, onu irdelemekti. Vard─▒─č─▒m sonu├ž ise bu t├╝r k─▒staslar─▒n ve kulaktan dolma bilgilerin ge├žersizli─či ve bir film hakk─▒nda konu┼čmak i├žin mutlaka onu g├Ârmek gerekti─čidir.
Bu y├╝zden ├Ân├╝m├╝zdeki hafta bamba┼čka bir yaz─▒yla kar┼č─▒n─▒za ├ž─▒kabilirim.
Bakal─▒m filmi izledikten sonra ne olacak?